- Форум
- По малко от всичко
- Тийн Учител - есета, теми, съчинения...
- Анализ върху "Борбата е безмилостно жестока" от Ва
Трябва ми анализ върху произведението на Вапцаров "Борбата е безмилостно жестока". Мерси предварително на всички![]()
Предсмъртното стихотворение на Вапцаров („Борбата е безмилостно жестока") завършва неговата скромна по обем стихосбирка така естествено, така органично, както разстрелът завърши скромния му и героичен живот. Покритието между житейско и лирическо аз - основа на цялата Вапцарова поезия - тук навлиза в сферата на страшните, несъмнените и неповторимите доказателства и превръща това осемстишие в изключителен нравствен и художествен документ.
Интересът, уважението, преклонението пред това величествено сливане между поезия и дело обаче странно и неочаквано може да доведе понякога до обратни резултати, до омаловажаване и пренебрегване на творбата като художествено явление. И наистина, в много случаи - от домашните упражнения на учениците до трудовете на професионални литературоведи - единството между жизнен подвиг и творба се оказва като че ли достатъчен обект на описание и идейно-емоционално отношение, а специфичната художествена организация на творбата остава на заден план като нещо второстепенно и допълнително. Така се върши и група теоретическа грешка, и явна неправда спрямо художествените достойнства на стихотворението. То не изглежда така „ефектно" като някои от другите творби на Вапцаров и въпреки това притежава сложна и много майсторски организирана система от значения. Тая система трябва да опишем грижливо, задълбочено, и то не като външен, литературен придатък, а като неделима съставка, възвисяваща отделното събитие до сложните общочовешки значения.
През последните десетилетия в чуждестранното литературознание много се говори и спори по въпроса, доколко личните намерения и събитията в живота на твореца - с една дума, доколко биографичното може да бъде фактор при четенето, анализирането и оценката на творбата. Най-влиятелните немарксистки школи, макар и по различни пътища, се събраха в един общ извод: биографичното е излишна и дори пакостна добавка за читателя и литературния критик. В такъв смисъл говори групата Опояз (1916 - 1930 г.), структурализмът от 30-те години, феноменолозите и тъй наречената „Нова критика" в САЩ, чийто водещ представител Уимзът дори изкова нарицателно име за неправилното прилагане на биографичното - „интенционален порок"! Подбудите за подобни твърдения са доста разнообразни, но зад тях винаги стоят повече или по-малко проявени тенденции към затваряне на творбата в кръга на нейната литературна „самостойност", „самозначност", „абсолютност", т.е. към изолиране на нейните значения от извънлитературния, обществения живот...
Тези предпоставки са не само идеологически неприемливи, но и нереални, невъзможни. Невъзможно е да се навлезе в творбата, без да се използува огромното богатство от нелитературни значения, създадени от обществения човек.
Правилният изход от тези крайности не отрича биографичните и другите конкретни извънлитературни данни, но ги допуска само като част от нехудожественото познание, нужно за възприемането на творбата и само като едно от многото й значения. Само по този начин зад тях може „да се види гората", т.е. онова сложно богатство на художествена обобщеност и многозначност, което надхвърля границите на отделната личност и отделния случай и превръща творбата в общочовешки художествен факт.
Българската литература винаги се е радвала на здрава близост между гражданското поведение и творческото дело на своите представители. Това обстоятелство трябва да бъде източник на гордост, на вдъхновяващ пример, но не и на грешки в подхода към техните творби!
Ето някои кратки наблюдения върху строежа и значенията на предсмъртното стихотворение на Вапцаров, с които ще се опитаме да покажем колко ограничено, а и несправедливо е да се търси в него само илюстрация на подвига и гибелта на гражданина Вапцаров.
Стихотворението е построено върху драматична, конфликтна основа - сблъскването между два типа отношение към смъртта и духовното безсмъртие на бореца, два типа емоционална нагласа, два стила. Конфликтността прониква в цялостната му структура, но първият и най-очебиен неин резултат е разделянето на стихотворението на две ясно обособени части: едната по-голяма, състояща се от първите шест стиха и подготвяща по обратен път втората част с двата заключителни стиха „Но в бурята ще бъдем пак със тебе,/ народе мой..." По-нататъшното вникване в текста показва, че конфликтността като строително начало на творбата майсторски е обоснована върху най-различни нейни пластове - звуков, стихов, стилистически, смислов и че двете противоположни страни на конфликта, като се поддържат сложно и умело една друга, издигат върху себе си нещо трето, което обединява и тях, и творбата в единно завършено цяло.
Нека сега проследим развоя на стихотворението и видим какво по-точно се крие зад тези малко общи заключения. Един човек, един борец отива на смърт. За себе си като личност той не казва нищо повече, нищо по-определено и така се слива с онова величествено множество борци и мъченици на свободата, което човечеството изтръгва от себе си при всеки рязък поврат на своя развой. (Обстоятелството, че един от тях е сам авторът, решително обогатява знанието ни, нужно за възприемането на творбата, но не може да я затвори в рамките на отделната и конкретна личност Никола Вапцаров - на това текстът все така решително се противопоставя!) Минутите преди разстрела поставят с жестока яснота въпроса за борбата и смъртта, за смисъла на живота и саможертвата, за трагизма в гибелта на отделния борец и светлото му сливане с вълните на безсмъртния борещ се народ. Както се вижда, въпроси, изпълнени с много драматизъм, много противоречия, много общочовечност... Добре известно е, че в досегашното развитие на литературата тези въпроси много по-често са били поставяни в приповдигнат, патетичен тон, или пък в мрачен, безпросветен тон. В началото на 40-те години обаче големият пролетарски поет избира друг път. По него той е вървял още от ранната си творческа зрелост, а тук, в предсмъртното си стихотворение, му дава краен и завършващ израз. Да говори за величествени, вълнуващи, трагични и патетични неща колкото може по-сдържано, по-естествено, да развенчава дотогавашни представи за красиво и поетично и да им противопоставя на принципа на „обърнатата ръкавица" нови естетически и художествени норми - ето първостепенния белег, характеризиращ поетиката на Вапцаров и мястото му в българския литературен процес. А когато с подобен подход той пристъпи към величествено страшната тема на предсмъртното си стихотворение, резултатът е още по-драматичен, още по-рязко и неочаквано контрастен. Художествената литература не е безкрайно широка в своя тематичен, методологичен и стилов обхват, поради което използуването на едни похвати винаги се възприема като повече или по-малко активно отрицание на останалите и винаги като много активно отрицание, когато са пренебрегнати широко употребявани, утвърдени от традицията похвати. Ето защо стихотворението на Вапцаров добива важни, неотменни значения още при неминуемата му съпоставка с предхождащия го литературен процес. Въпросът обаче е не само до механичното противопоставяне - то е само част от една сложна, новаторски градивна система.
Първият стих: „Борбата е безмилостно жестока" - представлява кратко, просто изречение, чийто строго сдържан, сякаш констативен тон изостря по обратен път чувството за величието на борбата и говорещия за нея борец. Идва вторият стих, също тъй кратко, просто изречение, а с него и нова, вече истинска изненада: „Борбата, както казват, е епична." Изненадващото тук е съчетанието на „както казват" с „епична". Първото и най-близко значение на този израз е - лирическият аз отбягва да си послужи с подобна „гръмка" дума и предпочита да я остави на другите - „другите казват": По-нататъшното развитие на текста обаче с неговите постоянни контрастни преходи от строга сдържана величественост към обикновеното и прозаичното придава на този израз и по-сложно значение. „Прозаичният" шаблон „както казват", съчетан с „епична", означава в структурата на творбата и тънко подсказана ирония на лирическия аз към всякакви опити да се говори за борбата в патетичен, „високопарен" тон. Другите казват, и нека казват, но аз, борецът, познавам различните лица на борбата, зная мястото на единицата в нея, зная колко близо стои тук „епичното" до обикновеното, а и сам не желая да се впускам в гръмки фрази - това подсказва вторият стих като част от цялата творба. Очевидно работата тук се свежда до скритото сблъскване на един стил и едно светоусещане с друг стил и друго светоусещане и думата „епична" в структурата на това стихотворение има доста по-различно значение, отколкото напр. в израза на Гео Милев „епически смелия поп Андрей". Законите на литературния процес неминуемо изискват подобни „сблъсъци", но изходът от тях не означава, че даден стил и светоусещане (напр. патетиката на Вазов или Смирненски) е по-малоценен от друг стил и светоусещане. В огромното разнообразие на човека и неговото изкуство различните художествени системи имат и историческо, и трайно оправдание и ценността им се измерва с вътрешната логика и убедителност на техния неминуемо ограничен обхват; борбата между тях пък не е „братоубийствена" и една система използува с обратна насоченост похватите на другата само в името на по-пълното и по-разпространното си утвърждаване.
Впрочем не може да се твърди, че Вапцаров е свел своята възвишена тема върху прозаично или иронично равнище. Не, положението тук е по-сложно. Величествеността на борбата и саможертвата просто напира още от първия стих, но на нея постоянно и ритмично се противопоставят изрази в „шаблонен", „прозаичен" стил ведно с желанието приносът на отделния борец да бъде оценен скромно и без гръмки преувеличения. Това напрегнато редуване между двете стражи, все още неразрешено, продължава и в следващите четири стиха.
По подобие на първия и третият стих също се състои от прости, кратки, отсечени, стилово неутрални, но в раз- рез с това криещи голямо вътрешно величие изречения: „Аз паднах. Друг ще ме смени и..." И... рязко просторечивото, ежедневното, натъртеното „толкоз", подкрепено от още по-големия ежедневен шаблон и „прозаизъм" на следващия стих: „Какво тук значи някаква си личност!" Така в първата строфа напрежението между величието на борбата и стремежа на лирическия аз да погледне на нея скромно, обикновено - доколкото става дума за собственото му място и принос! - се оформя съвсем отчетливо. Нещо повече - оказва се, че двете страни са разположени ритмично, едната в първия и третия стих, а другата във втория и в четвъртия. Налице е следователно редуване на мотиви - похват, широко прилаган от любимия поет на Вапцаров - Яворов. С ритмичното редуване напрежението между двете страни умело се изостря, те следват непосредно една след друга, без разрешаване на противоречието им. А това е нужна и умело намерена съставка в структурата на творбата, добре поддържаща крайната й цел.
И първите два стиха на втората строфа следват установената вече композиционна схема:
Разстрел, и след разстрела - червей.
Това е толкоз просто и логично.
Същите кратки, прости, отсечени изречения, същото редуване на двете противоречиви страни. В първия стих след темата на борбата идва вече темата на смъртта, изразена все така сдържано, но и с цялата „безмилостна жестокост" на ужасния й атрибут - червея. Какво е смъртта? Мистична неизвестност? Физическо страдание и разтляване, олицетворено в жестокия символ на червея, за който с такова опиянение говори напр. Едгар По (в стихотворението си „Победителят червей") и толкова още песимистично настроени поети? Отговорът на Вап-царовата творба е рязко, контрастно противоположен: „Това е толкоз просто и логично." Нищо мистично, нищо изключително, нито „оттатъшно" не иска да види в смъртта си готовият за саможертва борец. И отново същата свойствена на всеки четен стих стилистическа шаблонност и принизеност, подкрепяна не само от повторната поява на „толкоз", но и от целия шаблонизиран израз. И така след първите шест стиха се оформят две противоречиви, ритмично редувани групи съждения. В едната група темата на борбата, саможертвата и смъртта бива разработена в крайно сдържан, клонящ към неутралност стил, излагайки я в нейната обективност, лирическият аз не проявява и капка желание да я героизира или патетизира. Обратното, във втората група съждения той вече не така сдържано прави опит да ги сведе до равнището на обикновеното, прозаичното - поне що се отнася до собственото му място и принос. Наистина подобна раздвоеност засилва по отрицателен път величието на бореца, който така скромно и така спокойно говори за борбата и подвига, но въпреки това противоречието между двете страни остава неразрешено, очакващо отговора си. И отговорът идва, идва с едно привидно ново противоречие, което обаче разрешава предишните и закрьгля творбата в художествено завършено цяло:
Но в бурята ще бъдем пак със тебе,
народе мой, защото те обичахме!
Както се вижда и както ще посочим, това двустишие рязко прекрачва установената вече схема, установения вече стил, установените вече съждения. Досегашният развой на стихотворението обаче оправдава, а дори и изисква подобен поврат. След драматичните колебания между обективното величие на борбата и човешкото в саможертвата и смъртта, от една страна, и скромната непатетична сдържаност на бореца, от друга, идва мисълта за любовта и духовното сродяване с народа, при която лирическият аз, така сдържан досега, заговорва топло, задушевно, с поглед към бъдещето, а не към червея и нищото. Борбата между двете страни завършва с нещо трето, което стои далеч и от ироничната сдържаност, и от безпочвената патетика! По този начин драматичните зигзаги в първите шест стиха отвоюват искреността и убедителността на завършека - не може да звучи надуто и неискрено завършекът на такава строга борба и с най-малкия намек на патетичната фраза. По този начин последното повратно двустишие осмисля и разрешава напрежението между двете сили в предходната част на творбата - чрез завършека това напрежение губи статичния си, затворен, ограничен характер и се оказва част от едно сложно душевно развитие, което върви от колебанията относно мястото и силата на отделния борец към светлото чувство за сливането му с душата и силите на борещия се народ. Голямата личност Вапцаров улавя сложната душевност на бореца-революционер, а големият поет Вапцаров организира елементите на тая сложност във вътрешно поддържаща се и вътрешно завършваща се цялост. В краткото си стихотворение той съчетава различни стилове, различни оценки, различни, дори изключващи се съждения (напр. темата на червея и безсмъртното единство с масите). Различните страни обаче се подкрепят и осмислят взаимно и без да губят самостоятелното си значение, се събират в по-висшата цялост на творбата - така както народ и борец се събират в духовно единение.
В така очертаното напрежение Вапцаров майсторски е включил и ред други пластове на творбата. Всички изречения от първите шест стиха напр. са прости, кратки, със съчинителни (паратактични) връзки, а в последните два стиха има само едно изречение, което започва с противопоставното „но" и е сравнително дълго, сложно съставно с подчинителна (хипотактична) връзка. Предишните стихове съвпадат с края на изреченията, докато в последните два стиха изречението е разделено със стихово-интонационен пренос (анжамбман): „пак със тебе,/ народе мой". В първите шест стиха няма нито една ясно изразена метафора, поради което и „червеят" добива по-скоро конкретно, отколкото преносно, символно значение; в седмия стих обаче ведно с цялостната промяна обосновано се появява характерната романтическа метафора "в бурята". В първите шест стиха изказът е в първо и трето лице, в „декларативното" сегашно и минало време, а в другите два се появява колективното първо лице множествено число и „романтичното" бъдеще време. Всички стихове имат женски завършек (клаузула), а последният - дактилен („обичахме") и е съответно с една сричка по-дълъг...
За да изрази общата сдържаност на творбата си, Вапцаров умело си е послужил с някои от утвърдените в нашата литературна традиция значения на стиховите схеми. Стихотворението е написано в най-разпространената, най-обикновената строфична схема - четиристишието - и във все така най-широко разпространения ямбичен ритъм. Редуване в римите (напр. женска - мъжка) липсва, а самите те, служейки на цялостната структура, са така подбрани, че не привличат вниманието с някаква особена оригиналност и неочакваност. Налице е дори тенденция към максимално отслабване (но не и премахване) на римовата фактура: римата „червей - тебе" например се опира върху звуково-артикулационната близост между Т и Ч (приблизително ш/т или както се казва, това е рима само на равнището на диференциалния признак). Дори такива детайли умело са привлечени в служба на общата цялост на творбата.
Казаното дотук не изчерпва богатството и сложността на това външно непретенциозно стихотворение. Подобно нещо трудно би могло и да се постигне, защото предсмъртната творба на Вапцаров е не само забележителен нравствен документ, но и забележително художествено построение.
Не е 100% анализ...
Sunrise and the new day's breakin' trough
The morning of another day without you
And as the hours roll by
No one's there to see me cry except the sunrise
The sunrise and you...
Много ти благодаря![]()